Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Про переваги та недоліки запровадження в Україні змішаної системи примусового виконання рішень приватними та державними виконавцями 19 травня 2016 року говорили в Одесі на IV засіданні Одеської регіональної ради з питань реформи сектору юстиції.
Про переваги запровадження приватної виконавчої служби розповів Костянтин Сілкін, перший заступник Директора Департаменту ДВС Міністерства юстиції України: «запровадження змішаної системи примусового виконання рішень надасть змогу підвищити кількість фактично виконаних рішень, зменшити видатки державного бюджету на фінансування органів ДВС, збільшити надходження до державного бюджету за рахунок виконавчого збору, створити робочі місця. Однак щоб впровадити службу приватних виконавців потрібно зробити ще багато кроків, розробити підзаконні акти, створити кваліфікаційну та дисциплінарну комісію, провести навчання та іспити для приватних виконавців та видати відповідні свідоцтва. Одночасно будуть діяти обмеження категорій виконавчих проваджень, які можуть перебувати у приватних виконавців, наприклад про конфіскацію майна, про вселення і виселення фізичних осіб, за якими стягувачами є держава або державні органи. Приватні виконавці будуть отримувати винагороду за свою працю в розмірі 2,5 %від стягнутої суми.
Під час свого виступу, начальник ТУДСА України в Одеській області Володимир Куценко запропонував впровадити електронний документообіг між судами та виконавчими службами: «якщо буде технічна можливість направляти виконавчі листи в електронному вигляді до виконавчої служби, це значно покращить процес виконання рішень, громадянам не доведеться ходити декілька раз до суду, щоб отримати виконавчий лист.»
Сергій Чванкін, голова Київського районного суду м. Одеси підтримав ініціативу запровадження в Україні змішаної системи примусового виконання рішень приватними та державними виконавцями: «я вважаю дану новацію позитивною, з появою приватних виконавців будуть надаватись більш якісні та ефективні послуги завдяки конкуренції, скоротяться терміни виконання рішень, збільшиться довіра стягувача до виконавця. Сьогодні суди якісно виконують свою роботу, ухвалюють рішення, однак дуже малий відсоток рішень виконується, і це вина не суду, оскільки судді не мають змоги впливати на процес виконання рішення. Але після створення служби приватних виконавців важливо не забувати про державних виконавців. Умови праці державних виконавців повинні бути гідними, не гірші ніж у приватних виконавці.»
Володимир Петренко, суддя Київського районного суду м. Одеси підтримав запровадження служби приватних виконавців, однак зауважив, що проблему низького рівня виконання рішень можна вирішити простіше, повернувши державним виконавцям частину коштів від виконавчого збору. Оскільки заробітна плата державних виконавців дуже низька, існує брак кадрів, тому навантаження на одного державного виконавця занадто велике.
Даний пілотний проект щодо оптимізації контролю за примусовим виконанням рішень, впровадження автоматичного розподілу виконавчих документів та механізму мотивації державних виконавців діє в органах ДВМ м. Києва та органах ДВС Сумської області.
Засідання було проведено Міністерством юстиції України спільно з Проектом Європейського союзу «Підтримка реформ у сфері юстиції».