Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Недавня кібератака, яка вразила велику кількість комп’ютерів на території України, призвела до втрати значної кількості даних. Найбільшої шкоди зазнали компанії, які вели документообіг виключно в електронному вигляді. Неможливість відновити втрачені дані у стислі строки може потягти за собою неналежне виконання зобов’язань, зокрема перед контрагентами. Тож чи може зараження комп’ютерів вірусом вважатися форс-мажором у таких випадках?
Ні передбачити, ні відвернути
Перелік обставин, які можна віднести до форс-мажорних, міститься у ст.141 закону «Про торгово-промислові палати в Україні». Але в цьому списку немає пункту про кібератаки. Щоправда, такий перелік є відкритим (орієнтовним), тому форс-мажором може бути й інша обставина (проте з одним «але»), котра відповідає таким ознакам, як:
Кібератака, що мала місце на минулому тижні, вирізняється надзвичайністю, непередбачуваністю та невідворотністю. Тобто це обставина, яка має винятковий характер: компанії не могли передбачити, що їхні комп’ютери будуть заражені вірусом-шифрувальником, а, враховуючи масштаби кібератаки, відвернути її теж було неможливо. Тож кібератака може вважатися форс-мажорною обставиною.
А тепер про одне «але». Відповідно до регламенту Торгово-промислової палати України підставою для встановлення форс-мажору є наявність однієї або більше обставин, які перелічені у згаданій ст.141 закону, визначені сторонами за договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами, а також які вплинули на зобов’язання таким чином, що унеможливили його виконання у передбачений термін.
Отже, форс-мажором може бути будь-яка обставина (що має ознаки, притаманні цьому інституту), однак вона має бути визначена, принаймні у договорі. Маю сумніви, що багато угод містять застереження про зараження комп’ютерів вірусом як про обставину, яка звільняє від відповідальності (ситуація краща, якщо в договорі серед переліку форс-мажорних обставин є «тощо»).
ТПП України, враховуючи можливі масштаби проблеми, фактично відступила від зазначеного та висловила позицію, що кібератака може розглядатися як форс-мажор.
Довести наслідки
Чи у всіх випадках зараження комп’ютерів вірусом є форс-мажором? Звісно, ні. Навіть якщо наявні всі ознаки форс-мажору, це не робить кібератаку універсальною обставиною, яка звільняє від відповідальності. Важливим є причинно-наслідковий зв’язок між кібератакою і неможливістю виконання своїх конкретних зобов’язань перед контрагентами.
Також суттєвим є той факт, що особа може бути звільнена від відповідальності, якщо така обставина мала об’єктивний характер і прямо впливала на неможливість виконання зобов’язання. Це означає, що правовідносини за обставин, що виникли, не могли бути реалізовані в конкретний момент незалежно від суб’єктного складу сторін.
Наприклад, якщо компанія внаслідок кібератаки не має можливості провести розрахунки з контрагентом через відсутність доступу до клієнт-банку (інтернет-банкінгу), проте має касу, а розрахунки відповідно до законодавства можуть бути проведені у такий спосіб, то є сумніви, що за таких умов кібератаку можна вважати форс-мажором.
При цьому обов’язок доказування дії обставини непереборної сили (форс-мажорних обставин) та причинно-наслідкового зв’язку покладається на сторону, яка порушила зобов’язання.
Тому підставами для встановлення форс-мажорної обставини та в подальшому звільнення від відповідальності є:
нормативними актами;
Як засвідчити обставини непереборної сили?
У випадку з кібератакою насамперед необхідно зафіксувати її факт. Це можна зробити кількома способами.
Наприклад, викликати слідчо-оперативну групу, яка у протоколі огляду місця події зафіксує факт незаконного втручання в роботу комп’ютерної системи. Або подати заяву про злочин до правоохоронних органів, в якій указати про факт кібератаки на комп’ютерну мережу. Також можна заповнити повідомлення про злочин на сайті департаменту кіберполіції НП.
ТПП зазначає, що матиме змогу засвідчувати форс-мажорні обставини (йдеться саме про кібератаку) тільки на підставі документів, отриманих від кіберполіції. Це має бути довідка або витяг про відкриття кримінального провадження.
Встановити настання форс-мажорних обставин може ТПП. Також органами, які мають таке право, є регіональні ТПП, але за умови, що сторони прямо погодили це в договорі. Інакше суд може не взяти до уваги сертифікат, виданий регіональною ТПП (про що свідчить судова практика).
Інші органи не уповноважені засвідчувати дію обставин непереборної сили та видавати
сертифікати про це, а можуть тільки зафіксувати наявність або відсутність певного факту (в даному випадку йдеться про кіберполіцію). Тому помилковою є думка, що довідки або листи будь-яких державних органів можуть бути підставою для звільнення від відповідальності у зв’язку з дією форс-мажорних обставин.
Для встановлення форс-мажору та отримання свідоцтва до ТПП (регіональної ТПП) подається заява визначеної форми з додатками. При цьому справляється плата, розміри якої обчислюються відповідно до затверджених ТПП тарифів.
І наостанок: сам по собі сертифікат про форс-мажорні обставини автоматично не звільняє сторону, яка порушила зобов’язання, від відповідальності. Особа, яка потрапила під дію форс-мажору, повинна повідомити про це та неможливість виконання зобов’язань у найкоротші строки. Такі дії допоможуть звести до мінімуму ризики застосування штрафних санкцій за невиконання (неналежне виконання) обов’язків перед контрагентом.